Przedszkole Samorządowe w Sośniach - Witamy!
DZIEŃ PRZEDSZKOLAKA 2020
„Każdy przedszkolak dobrze wie,
że kiedy 20 wrzesień zbliża się,
od najmłodszego, aż po starszaka,
wszyscy świętują Dzień Przedszkolaka"
20 września - był dniem ważnym dla wszystkich przedszkolaków w całej Polsce bowiem Sejm przyjął uchwałę ustanawiającą ten dzień Ogólnopolskim Dniem Przedszkolaka. Święto to zostało ustanowione, by podkreślić wagę edukacji przedszkolnej w rozwoju i edukacji dzieci i ma przyczynić się do popularyzacji wychowania przedszkolnego. Nasze przedszkolaki świętowanie rozpoczęły w czwartek 24 września mimo tego ,że nie można było się połączyć jak w innych latach każda grupa świętowała ten wyjątkowy dzień bardzo podobnie. Wszyscy po śniadaniu robili własne ciasteczka czekoladowe , które szybko zostały przez wykonawców skonsumowane. Nie mogło zabraknąć tańców i zabaw sportowych na świeżym powietrzu , gdzie wszyscy bawili się doskonale. Tego dnia, dzieci zostały zaproszone do wspólnej zabawy i udziału w konkursach. Przedszkolaki rzucały kółkami do celu, chodziły z krążkiem na głowie, uczestniczyły w zabawach z wykorzystaniem chusty animacyjnej. Radość, śmiech i głośny doping uczestników świadczyły o wspaniałej zabawie.
Po wyczerpujących zabawach na dworze wróciliśmy do sal na słodki poczęstunek i ugasiliśmy pragnienie pysznymi soczkami. Na koniec każdy otrzymał Dyplom Super Przedszkolaka. Zapraszamy do fotokroniki.
Marzena Pawelec
15 września MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ KROPKI
Celem Międzynarodowego Dnia Kropki jest wzbudzenie u dzieci kreatywności, pomysłowości i zachęcenie ich do tworzenia, działania.
Dzień Kropki jest to dzień odwagi i zabawy. Tego dnia również dostrzegaliśmy kropki tam, gdzie wcześniej nikt na nie, nie zwracał uwagi.
Każda grupa obchodziła ten dzień wyjątkowo, zabawowo i artystycznie.
Grażyna Szewczyk
Fotokronika galeria grup.
Roczny program pracy
ROCZNY PROGRAM PRACY
WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ
PRZEDSZKOLA SAMORZĄDOWEGO
NA ROK SZKOLNY 2020/2021
ZATWIERDZONO I PRZYJĘTO
DO REALIZACJI
NA POSIEDZENIU RADY PEDAGOGICZNEJ
Roczny plan pracy przedszkola powstał w oparciu o wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2019/2020 oraz wnioski z przeprowadzonej ewaluacji wewnętrznej. Roczny plan pracy uwzględnia ponadto kierunki polityki oświatowej państwa określone przez MEN na rok szkolny 2020/2021.
Zawartość planu:
Spis treści
1. Priorytety pracy przedszkola na rok szkolny 2020/2021.
2. Diagnoza stanu przedszkola na koniec roku szkolnego 2019/2020.
3. Obszary działalności przedszkola wraz z określeniem sposobu realizacji zadań.
4. Wykaz programów wychowania przedszkolnego przyjętych do realizacji.
5. Kalendarz imprez i uroczystości w roku szkolnym 2020/2021.
6. Przydział zadań i zajęć dodatkowych z dziećmi.
7. Zespoły zadaniowe nauczycieli.
8. Spodziewane efekty.
1. Priorytety pracy przedszkola na rok szkolny 2020/2021 (dotyczące przedszkoli)
1. Zapewnienie wysokiej jakości kształcenia oraz wsparcia psychologiczno – pedagogicznego wszystkim dzieciom z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.
2. Wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość. Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych.
3. Działania wychowawcze przedszkola. Wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych.
2. Diagnoza stanu przedszkola na koniec roku szkolnego 2019/202
Przykłady:
- Przedszkole jest bezpiecznym miejscem pracy dla dzieci. Teren przy przedszkolu sprzyja zabawom na świeżym powietrzu.
- Baza lokalowa przedszkola pozwala na realizację przyjętego programu wychowania przedszkolnego
- Kąciki zainteresowań (stałe i czasowe) są stale ubogacane, sprzyjają podejmowaniu przez dzieci samodzielnej eksploracji świata, z poszanowaniem ich indywidualnych potrzeb i zainteresowań.
- Przedszkole wyróżnia atrakcyjna oferta edukacyjna, panuje w nim dobra atmosfera pracy.
- Organizacja zajęć w przedszkolu zapewnia wszechstronny rozwój dzieci, rozwija kreatywność, samodzielność, umiejętność współdziałania w grupie oraz przygotowuje je do dalszej edukacji
- W trakcie kształcenia na odległość nauczyciele udostępniają materiały w rozsądnej ilości i odpowiednich odstępach czasowych. Są to: opracowane przez nich propozycje twórczej aktywności dzieci, linki do słuchowisk, audycji radiowych, informacje o programach telewizyjnych (pasma edukacyjne Telewizji Polskiej), a także programy, zabawy on-line, propozycje wykonania prac plastycznych, projektów technicznych, zabaw badawczych i eksperymentów.
- W przedszkolu realizowane są autorskie programy edukacyjne oraz projekty edukacyjne, które wspomagają pracę z dziećmi.
- Nauczyciele, organizując dzieciom czas, umożliwiają im samodzielny wybór zabawy, sposób wykonania zadania, organizowania czasu wolnego zgodnie z ich zainteresowaniami.
- Przedszkole działa zgodnie z kalendarzem imprez, uroczystości i wycieczek.
- Nauczyciele ustawicznie doskonalą swoje umiejętności zawodowe.
- Rozwijana jest współpraca ze środowiskiem lokalnym na rzecz rozwoju dzieci
- Nauczyciele wykorzystują w pracy z dziećmi wybrane metody multimedialne, które pozwalają przygotować je do bezpiecznego korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnej
- Rodzice chętnie podejmują współpracę i są zadowoleni z usług przedszkola
3. Obszary działalności przedszkola wraz z określeniem sposobu realizacji zadań
A. Wychowanie do wartości.
B. Kształcenie na odległość. Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych.
Cele i sposoby realizacji ze wskazaniem alternatywy on-line |
Terminy |
Osoby odpowiedzialne za realizację |
Wychowanie do wartości |
||
Wychowanie do wartości w oparciu o projekt: „Mały Miś w świecie wielkiej literatury” – moduły oraz różne opowiadania, rymowanki wiersze i scenariusze jako wstęp do rozmów o wartościach.
Kształcenie na odległość . Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych. |
Wrzesień 2020-maj 2021 |
Nauczyciele: ………………………………. |
JEDNOŚĆ/RESPEKTOWANIE NORM SPOŁECZNYCH
„Kodeks przedszkolaka” – tworzenie przez dzieci, przy pomocy nauczyciela, zbioru zasad i norm postępowania obowiązujących w przedszkolu
„Cele naszej grupy” – ustalenie celów grupowych na rok szkolny 2020/2021
Organizacja przez nauczyciela zabaw uczących współdziałania, wykorzystanie elementów metody Weroniki Sherborne.
„Czarodziejskie słowa” – wdrażanie do stosowania zwrotów grzecznościowych
Obchody „Dnia Przedszkolaka” - podkreślenie wagi przedszkola w rozwoju i edukacji dzieci, czerpanie radości przez dzieci z bycia przedszkolakiem
Stwarzanie przyjaznego klimatu w grupie sprzyjającego okazywaniu troskliwości i zainteresowania kolegą/koleżanką z grupy: zorganizowanie kącika urodzinowego dla dzieci, organizacja urodzin dziecka w grupie, utrzymywanie kontaktu z nieobecnym chorym dzieckiem itp. |
Wrzesień
Cały rok szkolny
Cały rok szkolny
Wrzesień |
Nauczyciele wszystkich grup
Nauczyciele wszystkich grup
Nauczyciele wszystkich grup
Nauczyciele wszystkich grup Koordynator działań w przedszkolu:………………………………………………… |
ODPOWIEDZIALNOŚĆ
Ustalenie dyżurów w przedszkolu i zakresu obowiązków z nim związanych
Pogadanka na temat odpowiedzialności w różnych zawodach np. strażak, lekarz, kierowca.
Podejmowanie z dziećmi działań na rzecz grupy i przedszkola oraz prac użytecznych
„Za co jestem odpowiedzialny?” – próby scharakteryzowania swoich obowiązków domowych i przedszkolnych przez dzieci
|
Wrzesień
Adekwatnie do terminu tematyk tygodniowych
Cały rok szkolny |
Nauczyciele wszystkich grup
Nauczyciele wszystkich grup
Nauczyciele wszystkich grup
|
PATRIOTYZM Zapoznanie dzieci z godłem Polski, hymnem państwowym oraz barwami narodowymi – rozumienie ich znaczenia dla tożsamości narodowej.
Wyposażenie dziecka w zasób wiedzy o ,,małej ojczyźnie” poprzez: oparcie znacznej części zajęć na bezpośrednich doświadczeniach w terenie, spotkaniach z ciekawymi ludźmi, stwarzanie warunków i sytuacji sprzyjających integracji ze środowiskiem lokalnym. udział w patriotycznych uroczystościach lokalnych.
Budzenie zainteresowania dzieci własną miejscowością, zapoznanie z ważniejszymi zabytkami, herbem, legendami i charakterystycznym budownictwem - umożliwienie dzieciom poznania najbliższego otoczenia poprzez wycieczki i spacery
Wykonywanie przez dzieci prac plastyczno-konstrukcyjnych na temat swojej miejscowości i symboli narodowych. Zorganizowanie w holu kącika regionalnego i patriotycznego
Udział dzieci w uroczystościach przedszkolnych i regionalnych (patrz: Kalendarz świąt i uroczystości).
Udział dzieci w różnych akcjach charytatywnych i społecznych (zbieranie nakrętek, baterii, żywności itp.
|
Wg programu wychowania przedszkolnego |
Nauczyciele wszystkich grup |
Cały rok szkolny
Cały rok szkolny |
Nauczyciele wszystkich grup
|
|
POKOJOWOŚĆ
Obchody „Dnia Pokoju” w przedszkolu
Organizacja zajęć i zabaw kształcących umiejętność rozwiązywania konfliktów
|
Styczeń 2021 |
Nauczyciele: ……………………………… |
Organizacja warsztatów psychologicznych we współpracy z Poradnią psychologiczno-pedagogiczną
Zagospodarowanie kącików czytelniczych o pozycje z zakresu kształtowania wartości (przykłady: „Wielka księga wartości”, „O wartościach, czyli rady nie od parady”, „12 ważnych opowieści. Polscy autorzy o wartościach”, „Księga wartości i dobrych obyczajów”.) |
Luty 2021
Cały rok szkolny |
Nauczyciel ……………………
Nauczyciele wszystkich grup |
Szczęście, optymizm, humor (poczucie trwałego zadowolenia oraz wewnętrznej harmonii i spokoju, które są skutkiem życzliwości i akceptacji siebie i świata, a także wiary w jego zasadnicze dobro)
Udział w „Dniu Kropki” - wzbudzenie u dzieci kreatywności, pomysłowości i zachęcenie ich do tworzenia, działania. Zorganizowanie zajęć, które pomagają dzieciom odkryć ich talenty i motywują do dzielenia się swoją mocną stroną. Prezentacja filmiku „The dot” https://www.youtube.com/watch?v=rETI9cQxNgQ
„Z uśmiechem mi do twarzy” – przedszkolne obchody „Dnia Uśmiechu”. Tworzenie wspólnie z dziećmi fotobudki i wykonanie zdjęć do „grupowej galerii uśmiechów”.
Organizowanie sytuacji edukacyjnych z wprowadzanymi do nich celowo elementami humoru – Prima aprilis
|
Wrzesień 2020
Październik
Kwiecień |
Rejestracja i zdanie relacji celem pozyskania certyfikatu dla przedszkola na stronie http://www.thedotclub.org/dotday/register
Grupy ……………………… |
Słuchanie opowiadań, wierszy, bajek, piosenek nawiązujących do aktualnie obchodzonych świąt/omawianych tematyk. Uczenia się na pamięć utworów. Przygotowywanie się do uroczystości przedszkolnych. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele wszystkich grup |
Kształtowanie postaw oraz ukazanie wartości na przykładzie bohaterów bajek. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele wszystkich grup |
Prowadzenie zajęć uwzględniających wzorce właściwych zachowania i utrwalających dobre nawyki. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele wszystkich grup |
Wymiana doświadczeń między nauczycielami ( dzielenie się wiedzą, scenariuszami, pomocami dydaktycznymi..), prowadzenie zajęć koleżeńskich
|
Cały rok szkolny |
Nauczyciele wszystkich grup |
Doskonalenie własnego warsztatu pracy, poprzez samokształcenie, udział w szkoleniach, warsztatach i kursach dotyczących wychowania do wartości. Gromadzenie pomocy dydaktycznych na potrzeby grup i przedszkola, czytanie fachowej literatury, prowadzenie systematycznej obserwacji dzieci i diagnozy.
|
Cały rok szkolny
Cały rok |
Nauczyciele wszystkich grup
Nauczycielki wszystkich grup |
Współpraca z rodzicami w celu wzbogacania wiedzy, zbiorów i pomocy przybliżających dzieciom omawianą problematykę.
Współpraca ze środowiskiem
Współpraca ze Szkołą
Udział w programie Zabawy ze słowem (tworzenie rymowanek ,wierszyków, opowiadań)
Udział w projekcie Piękna nasza Polska cała (Międzynarodowy projekt Edukacyjny)
Kontynuacja innowacji pedagogicznej KULINARNE PODRÓŻE PO POLSCE
|
Cały rok szkolny
Cały rok
Cały rok
Cały rok
Cały rok
Wrzesień -Styczeń
|
Nauczyciele wszystkich grup
Nauczyciele wszystkich grup
Nauczycielki starszych dzieci
Marzena Pawelec oraz chętni nauczyciele
Marika Jędrzejewska oraz nauczyciele wszystkich grup
Marzena Pawelec |
Kształcenia na odległość. Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych.
|
||
Wybór optymalnej formy kształcenia na odległość w przypadku konieczności wprowadzenia edukacji zdalnej, w porozumieniu z rodzicami:
|
Wrzesień 2020 |
Nauczyciele wszystkich grup, rodzice |
Ustalenie sposobu monitorowania postępów dzieci oraz sposobu weryfikacji wiedzy i umiejętności dzieci, w tym również informowania rodziców o postępach dziecka w nauce podczas edukacji zdalnej |
Wrzesień 2020 |
Nauczyciele wszystkich grup, rodzice |
Ustalenie źródeł i materiałów niezbędnych do realizacji zajęć, w tym materiałów w postaci elektronicznej, z których dzieci i ich rodzice mogą korzystać: a) materiały i funkcjonalności Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania pod adresem www.epodreczniki.pl, b) materiały dostępne na stronach internetowych urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, stronach internetowych jednostek podległych temu ministrowi lub przez niego nadzorowanych, w tym na stronach internetowych Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych,
c) materiały prezentowane w programach publicznej telewizji d) innych materiały wskazane przez nauczyciela (jakie? ……………………………………………………………………………….) Stworzenie bazy linków i aplikacji |
Wrzesień 2020 |
Nauczyciele wszystkich grup |
Ustalenie sposobu dokumentowania realizacji zadań przedszkola z zakresu kształcenia na odległość – załącznik nr „Wzór raportu” |
Wrzesień 2020 |
Nauczyciele wszystkich grup |
Udział w projekcie: „Mały Miś w świecie wielkiej literatury” – moduły ……. Uwaga! Autor gwarantuje realizację projektu w formule kształcenia na odległość w formie postów na facebookowej stronie „Misiowa Mama” |
Wrzesień 2020 -maj 2021 |
Nauczyciele ……………………………………………………………… |
„Dzień bezpiecznego komputera” - inicjatywa mająca na celu informowanie o zagrożeniach płynących z sieci oraz promować bezpieczeństwo informatyczne. |
Październik 2020 |
Nauczyciele ……………………………………………………………… |
Udział w europejskiej inicjatywie: „Code Week” – Tydzień kodowania. |
Między 5 a 20 października 2020 |
Rejestracja wydarzenia i zdanie relacji celem pozyskania certyfikatu dla przedszkola na stronie: https://codeweek.eu/add#_=_ …………………………………………… …………………………………………..
|
Udział w wyzwaniu Cała Polska programuje” https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScQJNZETnGz9AgYGA1JCFhZ9-mE_KTyCkIttXv9Saimt4dRjA/viewform „Zaprogramuj zdrowie”; „Muzyczny kod”; „Marzę, myślę, konstruuję”; „Rysuję, maluję...koduję”, „Kubeczki od A do Z”, „Zakodowane gry planszowe”, „Gesty, symbole, bloczki - programy na różne sposoby utworzone”, „Bezpieczni w sieci”, „Pętle - czyli szukamy powtórzeń w codziennych czynnościach”, „Debugowanie czyli błędy są ok” Uwaga! Udział w wydarzeniu służy równocześnie rozwijaniu kompetencji kluczowych. |
Wg harmonogramu organizatora |
Nauczyciele ……………………………………………………………… |
Planowanie zajęć z zakresu podstaw kodowania z wykorzystaniem maty do kodowania, gier edukacyjnych z użyciem gry „Scottie Go”, robota Dash/Photon |
Cały rok szkolny |
………Nauczyciele…………………………………………………….… |
Utworzenie kącika informatycznego: „Cyfrowy świat” |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele wszystkich grup |
Udział w projekcie: „Mały Miś w świecie wielkiej literatury” – moduł Uwaga! Autor gwarantuje realizację projektu w formule kształcenia na odległość w formie postów na facebookowej stronie „Misiowa Mama”
|
Wrzesień 2020 -maj 2021 |
Nauczyciele grup: ……………………… |
Dzień Bezpiecznego Internetu 2021 |
Luty 2021 |
Nauczyciele grup: ……………………… |
Realizacja wybranego projektu eTwinning. W razie potrzeb modyfikacja projektu i realizacja go w formule kształcenia na odległość. |
Październik 2020-maj 2021 |
Nauczyciele chętni ………………………………. |
Uczestnictwo nauczycieli w grupie: „@aktywni – podążaj odważnie za nowoczesną edukacją” celem zdobycia inspirujących pomysłów na zajęcia z wykorzystaniem technologii cyfrowych |
Cały rok szkolny |
Chętni nauczyciele |
Uwaga! Wszystkie planowane działania mają uwzględniać indywidulane potrzeby dzieci, z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, zainteresowań oraz zdolności.
4. Wykaz programów wychowania przedszkolnego przyjętych do realizacji:
- Edukacja dla Doliny Baryczy
- Nasze Przedszkole
- Zabawy ze słowem
Uwaga! W przypadku kształcenia na odległość dyrektor ustala z nauczycielami potrzebę modyfikacji zestawu programów wychowania przedszkolnego.
5. Kalendarz imprez i uroczystości w roku szkolnym 2020/2021
Lp. |
Nazwa imprezy/uroczystości |
Termin realizacji |
Uwagi |
1. |
Dzień Kropki |
Wrzesień |
|
2. |
Dzień Przedszkolaka |
Wrzesień |
|
3. |
Dzień Zdrowego Śniadania |
Listopad |
|
4. |
Uroczystość przedszkolna z okazji Święta Niepodległości |
Listopad |
|
6. |
Mikołajki |
Grudzień |
|
7. |
Wigilia w przedszkolu |
Grudzień |
|
8. |
Bal karnawałowy |
Styczeń |
|
9. |
Dzień Babci i Dzień Dziadka |
Styczeń |
|
10. |
Powitanie wiosny |
Marzec |
|
11. |
Wielkanoc – śniadanie wielkanocne |
Kwiecień |
|
12. |
Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci |
Kwiecień |
|
13. |
Światowy Dzień Ziemi |
Kwiecień |
|
14. |
Piknik Rodzinny |
Czerwiec |
|
15. |
Pożegnanie Starszaków |
Czerwiec |
|
Uwaga! Przebieg uroczystości zależny od aktualnej sytuacji związanej z pandemią. W przypadku kształcenia na odległość – przygotować prezentacje multimedialne związane z danym świętem. Z kolei w przypadku braku możliwości uczestnictwa rodziców – przygotować transmisję on-line z uroczystości.
6. Przydział zadań i zajęć dodatkowych z dziećmi
Lp. |
Zadanie dodatkowe |
Nazwisko i imię nauczyciela |
1. |
Prowadzenie dokumentacji przedszkolnej |
Nauczycielki wszystkich grup |
3. |
Aktualizacja strony internetowej przedszkola |
Nauczycielki przesyłają do A. Młynarczyk |
5. |
Dekoracja holu |
Według ustaleń wewnętrznych nauczycielek |
6. |
Kącik dla rodziców |
Nauczycielki wszystkich grup |
7. |
Sprzęt sportowo-rekreacyjny i pozostałe pomoce wspólne. |
Wszystkie nauczycielki |
8. |
Protokoły rady pedagogicznej |
Według harmonogramu |
8. Spodziewane efekty
Nauczyciele:
1) rozwijają kompetencje kluczowe dzieci, w tym kompetencje cyfrowe ukierunkowane na bezpieczne korzystanie z nowoczesnych technologii
2) wykorzystują w procesach edukacyjnych narzędzia i zasoby cyfrowe oraz metody kształcenia na odległość.
3) wspomagają rodziców w nabywaniu przez dzieci umiejętności społecznych
4) komunikują się z rodzicami osobiście, ale również za pomocą strony internetowej przedszkola, poczty elektronicznej lub facebooka
5) zapewniają wysoką jakości kształcenia oraz wsparcie psychologiczno – pedagogicznego wszystkim dzieciom z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.
Dzieci:
1) są aktywne, chętnie uczestniczą w zajęciach zarówno na terenie przedszkola, jak i podczas kształcenia na odległość
2) są samodzielne, dbają o bezpieczeństwo własne i innych
3) są świadome niebezpieczeństw związanych z technologią cyfrową
4) radzą sobie w sytuacjach trudnych
Przedszkole:
1) jest postrzegane w lokalnym środowisku jako placówka dobrze przygotowująca do szkoły
2) dba o bezpieczeństwo dzieci, w tym bezpieczeństwo cyfrowe
3) wychowuje do wartości moralnych takich jak: szacunek, odpowiedzialność, pokojowość, przyjaźń, piękno.
Ubezpieczenie dzieci
Szanowni Rodzice,
w załączniku przedstawiamy propozycję ubezpieczenia dzieci przedszkolnych i objętych opieką w żłobku na rok szkolny 2020/2021.
Obowiązujący termin ubezpieczenia dzieci mija 18 września 2020r.
O sposobie dokonania wpłaty poinformujemy Państwa w osobnym komunikacie.
Przypominamy jednocześnie, że Rodzic ma prawo ubezpieczyć dziecko indywidualnie np. wtedy, gdy przedstawiona oferta nie spełnia jego oczekiwań.